22 Aralık 2013 Pazar

GAZİANTEP, MUHTEŞEM LEZZETLER VE MİDE FESATI-4: NOHUT DÜRÜM DE NEYMİŞ?

Size söz veriyorum artık yemek tariflerimi de paylaşmaya başlayacağım, ancak bir şartım var. Bu son Antep yazımı da okuyacaksınız. Gaziantep'in ustası bol, Zekeriya Usta, Adil Usta sadece benim bildiklerim, kim bilir başka kimler kimler vardır. Daha önceki yazımdan belki hatırlarsınız, hiç de aç olmadığım bir öğleden sonra Antep trafiğinden bunalmış bir halde, yıllardır Antep ve yemek bir arada geçince sevgilimin anlattığı nohut dürümü yemeğe gittik. İçinde nohut olduğu için zaten lezzetsiz olması düşünülemeyecek bir yemek bence ama yine de bu kadar güzel olduğunu düşünmemiştim. Size nohut dürüm hikayesini en baştan anlatmalıyım aslında. 


nohut ve piyaz
 Bundan yıllaaar yıllar önce sevgilim Antep'e gittiğinde babası onu almış ve pazara götürmüş, nohut dürümle de bu vesile ile tanışmış. Açıkçası Antep'e giderken en çok merak ettiklerim arasında bu nohut dürüm ve tırnak pidesi denilen iki yiyecek vardı. Nohut dürüm yıllardır sevgilimden dinlediğim için, tırnaklı pide ise kayınpederim Antep'e gitmeden daha üç hafta kala sayıklamaya başladığı için. Aslına bakarsanız nohut dürümün de en önemli özelliği tırnak pidesi içinde servis edilmedi. Sevgilim ve babası nohut dürümün nohutunun koccaman kazanlarda pişirilip, o şekilde servise geldiğinde ısrarcı olsa da, zamanla beraber bu nohut dürümü yapanlar da geliştirmişler kendilerini. İyidir ya da kötüdür bilemeyeceğim tabii ki ancak değiştiği bir kesin.




Sora sora nohut dürümün şu anda Adil Usta tarafından, Antep'te halı sarayının oradaki Fem Dersanesi'nin altındaki bir dükkanda servis edildiğini öğrenmiştik ve hiç aç olmamamıza rağmen cumartesi öğleden sonra mekanına teşrif ettik. Öncelikle şunu belirtmeliyim ki nohut dürüm şimdiye kadar yediğim yemekler arasında fiyat performans olarak en üst sıralarda yerin alır. Bir kere hem lezzetli, hem de 2,50 tl; yanlış olmasın yazıyla iki buçuk lira. Hem doyurucu, hem lezzetli ve aslında bakarsanız hem de sağlıklı, bitkisel protein falan diyorlar ya hani hah işte ondan. Nohutu isterseniz acılı ve hafif ezilmiş, isterseniz acısız ve tane tane tercih etmeniz mümkün, içine bol piyaz ve ekşi ile gerçekten çok lezzetli. Sadece yarısını yemiş olma nedenim tamamen çok tok oluşumdandı, size Antep'te pek mümkün olmasa da aç gitmenizi tavsiye ederim ve mutlaka denemenizi.  Bence bu nohut dürümle ilgili bir tek garip durum vardı o da dürümün üzerine patates kızartması atmaları ama ayırabilirsiniz sonuçta.


Mide fesadından kurtulmak için o akşam bir şey yemeyeceğimize dair kendimize söz vermiştik ve kebaptan kafamızı kaldırıp bir nefes almak için, cumartesi akşamı için sakin bir plan yaptık kendimize; gece dışarıya çıkıp buradaki gençler ne yapıyorlarsa onu yapmaya karar verdik. Sadece bir iki bira içip eve dönmekti aslında planımız. İlk aşamada başarılıydık da. Merkezde Bayazhan diye bir han var. Eski, yüksek tavanlı, taş bir yapıyı çok güzel bir şekilde restore etmişler, içinde kebapçısı, meyhanesi, pubı da var. Hem turistik, hem de yerel halk için keyifli bir mekan olmuş. Aslında meyhane de keyifli gözüküyordu, ancak biz kenarda duran davulu görünce canlı müziği kafamızın kaldırmayacağını düşündüğümüz için puba yöneldik. Yaşlandık tabi kafa kaldırmıyor böyle genç işi müziği , şaka bir yana zaten o kadar yemek, soğuk hava ve nikah üzerine gittik Bayazhan'a, biraz sakinlik iyi geldi. Bayazhan'daki kebapçının da ortalamanın üzerinde olduğunu söyleyenler oldu. Sadece uğrayıp bir dolaşmak için bile güzel bir mekan, yolunuz düşerse keyifli bir akşam da geçirebilirsiniz. Biz de keyifli bir akşam için gittik ve planımıza göre biraz alkol aldık. Amacımız alkolümüzü aldıktan sonra eve dönmekti. Amaaaaa pisboğazlıkta benden çok önde olan sevgilim, artık başka şansımız olmadığını ve midemizin hafif boşaldığını hissettiğimize göre birer ciğer dürüm de yiyebileceğimizi söyledi. Veee midemizi sakinleştirme planımız böylece suya düştü.


garnitürler
Gece saat on ikiyi biraz geçmişti ki, stadın karşısındaki ciğerci Mustafa'da ciğer kebabı siparişimizi veriyorduk. Daha önceki tecrübelerime dayanarak dürüm yemenin bizi iyice tıkayacağına kanaat getirmiştim ya aklımda, sipariş sırasında aman dürüm olmasın porsiyon yiyelim diye atladım ki ah atlamaz olaydııııım. Ben böyle bir işkence hatırlamıyorum sevgili okuyucularım. Önüme benim üç oturuşta ancak yiyebileceğim miktarda son derece lezzetli ciğer kebabı, bir sürü salata ve yeşillik geldi. Midem daha o kadar ciğeri görür görmez ben doluyum sinyalleriyle kulaklarımı çınlatmaya başladı. Meğerse tırnaklı pidenin içine koyduklarının iki katı kadarmış burada bir porsiyon ve yanında bol tırnak pidesiyle geliyormuş. Uzun süre baktıktan sonra, yapacak bir şey yok biraz yedim. Ama gerçekten ancak biraz yiyebildim. Ben kendimi obur falan sanıyorum ya, kendi sınırlarımı Antep'te öğrendim işte. Ciğere gelince gerçekten lezzetliydi, çok kuru pişirilmemişti ama kan tadı da yoktu, garnitürü falan da çıtır çıtır tazecikti yanında. Ciğerlerin boyutları benim daha önce tattıklarıma göre daha büyüktü ancak bu da kurulamalarını engellemişti diye düşünüyorum. Ciğerci Mustafa'da ciğer güzeldi de, dürüm isteyin gittiğinizde bence. Diğeri gerçekten çok fazla bir kişiye göre. Ve eğer ciğer yiyebilen insanlarsanız bence mutlaka ciğer kebabı deneyin Antep'e gelmişken, her şeye rağmen ben denediğime mutlu oldum.






























Şimdi size en can alıcı tavsiyemi veriyorum işte. Gaziantep'te insanlar çok fazla evlerinden çıkıp dışarıda lahmacun yemiyorlar. Çoğu ailenin sürekli etlerini hazırlattıkları, işlerini gerçekten iyi bilen kasapları var ve bu kasaplar, ellerinde her zaman lahmacun için gereken sebzeleri de barındırıyorlar. Siz telefon edip de bir kilo etten lahmacun içi hazırlaması için talimat verdiğinizde de sebzeleri ve eti zırhla çektikten sonra, hemen yanlarındaki pide fırınında lahmacun haline getirip sizin için hazır hale getiriyorlar. Biz bu şekilde dönüş yolunda, annem istediği için otuz kadar lahmacun hazırlattık bir kilo etten ve paketleyip İzmir'e getirdik o lahmacunları. Aşağıdaki fotoğrafta kasabı da görebilirsiniz. Lahmacun konusunda gerçekten de çok başarılılar. Yaptırıp eve getirmek istediğiniz lahmacunları eve gidince dondurabilir, canınız çektiği zaman da tost makinasında ısıtıp çıtır çıtır yiyebilirsiniz. Uçakta kokar diye korkmayın, uçakta herkes hemen hemen kokuyor halde oluyor, çünkü lahmacun ya da peynir taşıyan bir tek siz olmayacaksınız. Hatta havaalanı güvenlik görevlileri de artık çantadan çıkarmasanız da sadece ekrandan bakarak çantanızdaki menengiç kahvesini ya da nar ekşisini teşhis edebiliyorlar.


lahmacun yaptırabileceğiniz kasap&pideci yanyana


ekmek fırını
Benden Antep notları şimdilik bu kadar. Aslında yazacak çok fazla lezzet var. Mesela halanın bize evde ikram ettiği muhteşem Kilis kebabı, ya da son gün bizim için özel olarak hazırladıkları kebap sofrasından bahsetmeme imkan yok, bir de kahvaltıda dibine düştüğüm zeytin piyazından. Zaten utandığımdan fotoğraf da çekemedim. Zaten obur gelin olarak yeterince akıllarında yer ettim, şartları daha fazla zorlamak istemedim. Antep lezzet kültürü açısından hem biz Egeliler için çok değişik, hem de bir o kadar güzel. Bir ara kendinize bir fırsat yaratın ve gidin ve yiyin ve yiyin. Ama dönüşte sıkı bir sebze diyetine girmeyi unutmayın aman diyeyim.

1 yorum:

  1. merhaba benim adım fatih kocaelinde yaşıyorum çiğköfte işiyle uğraşıyorum.nohut dürümü ilgimi çekti acaba kocaelin de satabilirmiyim nasıl yapılır püf noktası nedir bilgi verebilirmisiniz.tel 0543 506 04 88

    YanıtlaSil